dimecres, 30 de març del 2022

 


MANIFEST DE PROTESTA PEL CALENDARI ESTABLERT PER A LES PROVES DE CERTIFICACIÓ DE VALENCIÀ DE LA JUNTA QUALIFICADORA DE CPNEIXEMENTS DE VALENCIÀ. 


Al davant de la informació divulgada pel Gabinet de Comunicació de la Generalitat el dia
24 de març de 2022, en què s’informa dels acords presos pel Ple de la Junta Qualificadora
de Coneixements de Valencià referits a qüestions generals de la convocatòria de les proves
de coneixements de valencià 2022, l’alumnat del centre matriculat en el programa formatiu c),
que té com a finalitat el coneixement i ús del valencià i, en conseqüència, la normalització
social de la nostra llengua i cultura, vol manifestar la seua disconformitat davant la proposta
del calendari de les proves de la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià corresponents
a l’any 2022.

Aquest rebuig, que exigeix una rectificació urgent per part de l’òrgan competent de la Conselleria
d’Educació, Cultura i Esport, obeeix a aquestes raons:

1. La decisió de traslladar la totalitat de les proves de la JQCV al tercer trimestre de l’any 2022
ha estat presa de forma unilateral, sense comptar amb la participació de centres, equips docents
i representants de l’alumnat dels centres valencians d’FPA sostinguts amb fons públics i en un
moment en què el curs acadèmic 2021-2022 es troba en la seua recta final.
2. Aquesta decisió agreuja encara més una situació de vulneració de drets a què es van veure abocades,
des de l’any 2018 en què es va modificar el calendari d’aquestes proves, les persones adultes que
participen de la formació en els diferents nivells i cursos del programa formatiu c) i que possibilita
la participació en condicions òptimes en les proves oficials de certificació, gràcies a les quals
els nostres ciutadans i les ciutadanes poden millorar la seua formació personal i accedir a la
promoció professional.
3. L’Administració de la Generalitat ha de garantir que la ciutadania adulta, especialment la que
es forma a la xarxa pública de centres d’FPA, ben sovint identificada amb perfils vulnerables,
tinga la possibilitat d’accedir en igualtat de condicions als procediments acadèmics de formació,
avaluació i acreditació, d’acord amb els calendaris i ritmes formatius per cursos acadèmics que
s’associen amb caràcter general a les proves que inicien el pas a la promoció acadèmica i
socioprofessional.

Per tot això, demanem que les autoritats públiques de la Generalitat i els òrgans competents en
matèria de política lingüística emprenguen les mesures oportunes perquè:

El calendari de les proves torne a les dues convocatòries anuals per a tots els nivells de valencià
establerts pel Marc Europeu Comú de Referència de les Llengües (MECR) com es fa a les
Proves Oficials de Certificació de les Escoles Oficials d’Idiomes i a les universitats valencianes, o,
si més no, que, com a mal menor, es mantinga el calendari de proves de la JQCV de l’any 2019.

Qualsevol modificació futura siga prèviament consensuada amb els agents socials implicats
directament en la formació de les persones adultes, a fi que s’adiga a la planificació educativa
per cursos escolars dels centres públics d’FPA i perquè siguen ateses així les necessitats, demandes
i ritmes d’aprenentatge de la ciutadania que es forma a la xarxa de centres públics d’FPA de la
Comunitat Valenciana, és a dir, perquè aquesta planificació siga alhora respectuosa amb la seqüència
de cursos acadèmics i inclusiva d’acord amb el perfil d’alumnat vulnerable predominant als nostres
centres. En aquest sentit, cal recordar que a la Resolució de 23 de juliol de 2021, d’instruccions
d’inici de curs 2021-2022, en el seu punt 7.3.3.1 es remet a l’article cinqué de la Llei 1/1995,
de 20 de gener, que estableix la possibilitat de programar cursos destinats a la preparació de les
proves que avaluen i certifiquen el coneixement i ús del valencià per part de la població adulta.

L'Administració de la Generalitat faça efectiva la seua aposta per la formació de les persones adultes,

segons els paràmetres d’educació pública, gratuïta, de qualitat i de proximitat, gràcies, entre d’altres,

a la tasca socioeducativa i normalitzadora de la nostra llengua i cultura que es realitza als centres públics

valencians d’FPA sostinguts amb fons públics.